söndag 19 februari 2012

midsommar!

Tro't eller ej, men idag har vi firat midsommar -på svenska!
The Sweden NZ Association här i Wellington är väldigt aktiva och anordnar träffar av olika slag för svenskar i området.

Hade jag inte haft egna barn, så hade jag kanske inte känt något större behov att delta i dessa. Men det är riktigt kul att se sin 3-åring lysa upp och säga "mamma, här pratar alla svenska!", och få ta del av svenska traditioner samt träffa och lära känna många trevliga svenskar!


Min fina midsommartjej


 Paparazzi var där, förklädd i en skepnad av en extremt kramgo liten tjej!

Lilla M vägrade att ha en krans på huvudet, och upplevde kritorna som mest intressant.


Det var midsommarstång, fiskedamm och hela köret! Jag deltog t o m i små grodorna, och ber en stilla bön att detta inte kommer att publicerat någonstans!! 


 Det blev en riktigt trevlig dag och jag pratade så att tungan gick i pension. Barnen var totalt utmattade av allt det roliga.. och stora M var extra utmattad på grund av sin hösnuva som fullkomligt exploderade trots förebyggande medicinering.. (då fick jag chansen att känna mig både som årets mamma / årets sjuksyrra -att ta med sitt allergiska barn till midsommarfirande på en gräsmatta med nyklippt gräs och krans i håret)


Roligt hade vi! 


5 kommentarer:

  1. Men gullungarna!! Så himla söta dom är, däckade efter ett riktigt svenskt midsommarfirande! Shit, tro aldrig jag som svensk ha firat så där traditionsenligt någon gång! ;-) men det verka ha varit en helt fantastisk, å utmattande dag! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha näe jag har heller aldrig firat midsommar på detta traditionella/seriösa sättet förut! Japp, det var iallafall bra för nattsömnen också, då de båda sov som stockar hela natten! :)

      Radera
  2. Håller med dig Kickan, har nog aldrig firat midsommar efter konstens alla regler SÅ mycket.

    Men kan det vara så att alla traditioner blir mer betydelsefulla, då man inte längre är i Sverige?

    Jättemysigt ser det ut att ha varit! Fina bilder på gotjejerna också! Mandy ser såå stor ut, suck! Kramar till er, denna blåsiga, kalla vinterdag... // Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, jag tror också att man firar enligt konstens alla regler när man inte finns på plats i sverige! Och det var verkligen massor med småbarn där, och de hade alla superskoj!

      Ja himmel vad dom måste ha växt sen ni såg dem sist, men snart ses vi ju! :) Mandy pratar dagligen om att åka flygplan till Japan och sverige, så vi laddar för fullt! :)

      Radera
    2. vI LÄNGTAAAR!:)// Linda

      Radera