fredag 11 januari 2013

Hur att virka enkla benvärmare till barn

Snabba, enkla och sköna.                                                                            


Jag virkade själva värmarna först, och sedan virkade jag till "muddar". Jag virkar runt runt, men tycker att det är lättast att få början snygg om man virkar sina lm, och sedan virkar första varvet med halvstolpar innan man fäster och fortsätter sedan virka runt runt.

Till min fyraåring (med spinkiga ben) gjorde jag såhär, med virknål strlk 3,5, och med tunt, rent ullgarn:







Virka 40 lm
Varv 1: börja 2 maskor från virknålen och virka 38 halvstolpar. Sy sedan ihop till en ring med hjälp av starttråden, och slut varvet med smygmaska.
Varv 2: 2 lm, virka 38 halvstolpar och slut varvet med smygmaska (ihop med 2a lm från starten av varvet).
Varv 3 + 4: upprepa varv 2.
Byt färg till vit/ljus

Varv 5: upprepa varv 2
Varv 6: upprepa varv 2
Byt färg

Varv 7, 8, 9, 10: upprepa varv 2
Byt färg

Med andra ord.. Upprepa med 4 varv av färg, och sedan 2 varv av ljus tills önskad höjd.

För muddarna virkade jag samtliga varv i bakre maskbågen:
2 lm, virka 37 halvstoplar i bakre maskbåge, slut varvet med smygmaska (gör färre halvstoplar ifall man vill göra en tajtare mudd).
Upprepa totalt 4 ggr.

Upprepa samma procedur på andra sidan för att få muddkänsla!  
















Stora M tyckte det var passande att posera med ett fårskinn (och ballerinaklänning). Japp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar