måndag 9 april 2012

virka ett hårband / pannband med blomma!


Virka ett hårband
Jag har länge spanat på olika varianter av virkade hårband. Inte för att jag egentligen tror att mina barn skulle ha på sig ett hårband i längre än 7,3 sekunder. Men ändå. 
Plus att det är ett litet projekt som man kan göra snabbt! 
Stora M fick välja färgerna själv. Jag tycker det verkade smartast att göra själva bandet med Mudd-stil (stretchigt). Detta kan man göra enkelt så här: 
(Med garn 8 ply och virknål 3,5)


Lägg upp 7 st lm. 
Börja i 3e lm från kroken och virka 5 hst (halvstolpe). 2 lm, vänd. 
Virka 4 hst i bakersta maskbågen, sedan 1 hst. 2 lm, vänd. 
Forstätt på samma sätt några rader till. Sedan ökade jag med 1 hst. Virka en bit till och ökad med ytterligare 1 hst. På så sätt är den 7 hst i bredd mitt fram. 
Sedan får man minska med 1 hst. Virka lite mer, och minska ytterligare 1 hst. 
Jag mätte bandet allt eftersom ,så den skulle passa min dotter: 42 cm totalt. 
Sedan virkade jag ihop bandet med fm. 
Fäst tråden.


Blomman: 
5 lm, virka ihop med en smygmaska. 
Virka en lm, en fm i samma maska, virka 3 lm, 
Hoppa över en maska (i ringen), virka fm i nästa. Upprepa totalt 5 ggr och använd smygmaska för att virka ihop ringen. 
Virka 1 lm, gör 6 stolpar runt kedjan, en luftmaska , och anslut med smygmaska för en blomsterblad. 
Upprepa totalt 5 ggr.  


Vänd på blomman, så man arbetar nästa blombladslager på baksidan. 
Virka 5 lm, fäst med en smygmaska i en bakmaska. Upprepa totalt 5 ggr. 
1 lm, sedan 9 stolpar om lm-kedjan, sedan 1 lm. Upprepa totalt 5 ggr. 
Lämna en lång trådbit innan man fäster tråden, för att kunna sy fast blomman i själva hårbandet. 
Jag dekorerade också med lite vit tråd.


Även lillasyster kunde ha den tack vare muddlikande bandet!  



Mönstret på hårbandet är mitt alldeles egna. Mönstret på blomman kommer från Silles hantverk
Fritt fram att använda mitt mönster, men ge mig gärna lite cred för det! :) 

5 kommentarer:

  1. Oj va fint!! Skulle oxå vilja ha ett, eller ja kanske passar bättre på Katja, hihi..hmm...ja en vacker dag kanske, kanske man tar tag i det hela å lär sej virka igen, ser ju onekligen roligt ut! Mycket fina saker man kan göra! :-)
    Men jag måste bara få säga, så otroligt lika lilla å stora M är!! :-) jag trodde faktiskt att det va samma fotomodell på bilderna, var tvungen att scrolla upp å jämföra dom åt! Eller e det bara just den här bilden som blev så identiskt!?
    I vart fall så är det väldigt fina flickor å fina kreationer du virkar å syr!!! Du e duktig!! ;-)
    //Kickan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket stumpan! Japp det är roligt och enkelt, och inte alls lika pillrigt som stickning! Vi kan virka tillsammans i sommar? :))
      Haha ja dom ser faktiskt väldigt lika ut på dessa bilder!! Tror att det var dock mest vinkeln som gör det! :) KRAM!

      Radera
  2. Hihi vill du veta vad jag ha gjort i helgen!?
    Varit på loppis Me mamma i långviksmon å köpt virknålar å garn, när vi kom därifrån fick ja låna en handarbetsbok av mamma, så ja satt hela gårdagen å tragglade grunderna i virkning :-)
    Å idag gav ja mej på att göra ett sånt här fint hårband med blomma som du gjort, Hihi, dock fick ja inte till blomman som du gjort, men med lite improvisation så blev det nåt som iaf liknade en blommaB-)
    Katja tyckte då den va fin, å jag fick mersmak Hihi, så i sommar kan vi ha stickjunta! ;-)
    Tack för att du inspirerat mej att börja virka!! :-*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejmen vad glad jag blir!!!! :D Vad duktig du är som tog tag i det och lärde dig själv!!! Kan varmt rekommendera att bara söka på Google för att lära dig virka! Så kan man få reda på allt! Samt att folk har lagt upp små videos på hur man gör olika typer av stolpar och mönster!
      Det var kanske min beskrivning av blomman som var tokig? ROligt att Katja gillade den!!!
      Absolut virkjunta i sommar!!! :)))
      Många kramar!!!

      Radera
  3. Stickjunta!! Haha, virkjunta såklart! ;-)

    SvaraRadera