söndag 27 maj 2012

beskrivning filt med mormorsränder (a k a Crusher-filten)

Så blev filten med mormorsränder klar tillslut! Beskrivningen kan läsas längst ner!




Den är gjord med en liten människa i åtanke. Typ i storlek mini M. Hon har haft ögonen på den sedan jag startade. Det är faktiskt väldigt trevligt att ha en liten idol som gillar det man gör!




Sedan var det helt plötsligt två små spöken i soffan.

När stora M såg filten, utbrast hon att det ser ju ut som en "Crusher-mun" (en skrot-kross-maskin som arbetar på en skrothög i en av hennes favoritböcker). Jag förstod inte först. Men då kom hon och visade mig denna bilden, och jag tror hädanefter jag kallar det för Crusher-filt istället för mormorsränder.


Att virka en Crusher-filt
Det finns tusen sidor som beskriver detta (och än fler mormödrar), så jag minns ej var jag såg det först. Men så här gör man:

Virka lm så lång som du vill ha bredden på filten, men obs att antalet lm måste vara delbart med tre (jag gjorde 120 lm för min filt).

Varv 1: 1 fm i andra lm från nålen, och fortsätt med 1 fm i varje lm. Vänd.

Varv 2: 3 lm, sedan 1 hst i första fm. *hoppa över 2 fm, sedan 3 hst (=kluster) i nästa fm* Upprepa ** fram till slutet av varvet. OBS: avsluta genom att hoppa över 2 fm, sedan 2 hst i sista fm. Vänd.

Varv 3: Arbetas i mellanrummet mellan föregående varvs kluster.
3 lm, sedan 3 hst i första mellanrummet. Fortsätt att virka en kluster (=3 hst) i varje mellanrum. OBS: avsluta genom att virka 1 hst i översta lm från föregående varv.
Byt färg. Vänd.

Varv 4: 3 lm, sedan 1 hst i samma maska . Fortsätt genom att virka kluster i varje mellanrum.OBS: avsluta genom att virka 2 hst i varvets sista utrymme. Vänd.

Varv 5: 3 lm, virka kluster i varje utrymme. OBS: avsluta med 1 hst i översta lm från föregående varv. Byt färg. Vänd.

Arbetet fortsätter sedan genom att upprepa varv 4 och 5 (varje färg får 2 rader) tills önskad längd.

Mönstret är verkligen lätt och är snabb-virkat, men det går åt en hel del garn!

ja just det, sedan kantade jag ett varv med fm runt hela filten också!

KLAR!

2 kommentarer:

  1. Så härligt retro filt!! :-)
    Många charm-poäng till den!!
    //Kickan

    SvaraRadera