torsdag 3 maj 2012

bleka jordbrukare i Tateyama


Vi har haft äran att bli hembjuden till min brors frus farmor, som bor på landsbygden några timmars bilfärd från Tokyo. Vi lämnade storstaden och de evighetslånga bilköerna bakom oss, och körde långsamt ut mot Chiba provinsen.

Här går motovägen faktiskt under havet (rakt under Tokyo Bay) och är en av världens längsta tunnlar! Jag ansträngde mig hårt att inte tänka på jordbävningarna när vi satt fast i en låång bilkö i denna tunnel...









Men det var verkligen värt resan! För när vi sedan körde i Chiba området var det en härlig syn med böljande gröna kullar och spegelblanka risfält.







 När vi väl kom fram, byttes det direkt om till arbetskläder, och bror körde fram den lilla gröna faran!  

Sedan visade min bror att han är en hejare på att odla ris minsann! 









Medan männen jobbade hårt (?) så roade jag, Chie och barnen oss med att utforska farmors underbara hus, samt att dricka oss smått tokiga  på apelsinjuice...




















Efter en hård arbetsdag så fick vi åka landsbygdslamborghini tillbaka till huset.



 Resterande delen av dagen bestod av att:

1. Försöka få av oss arbetskläderna

 2. Äta upp oss mätta på underbar traditionell sushi


Följande morgon försökte vi till och med få till ett gruppfoto (ha!).

 Sedan var det dags att säga hejdå till söta lilla farmor och hennes underbara plats på jorden!
 Vilken upplevelse!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar