onsdag 16 maj 2012

samma gamla visa

Egentligen är detta inget nytt. Jag har varit vegetarian i snart 15 år så jag har hört det mesta. Många historier långt mer dramatiska och knäppa än denna.
Jag hoppas bara att kanske kan folk förflytta sig till 2000-talet snart?

Jag hörde idag ett barn i en större barngrupp fråga lite om vegetarianer, varpå läraren dramatiskt utbryter
"ja vad tror ni, kan man överleva utan kött?"
"jaa" svarar barnen enväldigt.
Läraren fortsätter:
"ja det kan man. Men man MÅSTE vara EXPEEERT på mat och kost. Man måste verkligen ha kunskap och veta vad man gör för att få i sig alla näringsämnen" ... och så forsätter läraren i samma spår en stund till.

Med andra ord. Ingenting större dramatiskt kanske.

MEN: samtidigt står denna lärare och vevar upp vitt ris och korv till barnen, med den enda tillhörande "grönsaken": majs i konservburk.

Men stanna nu, vad hände med näringsinnehållet för de stackars köttätande barnen?

När ska samhällets krav på kunskap involvera även de som serverar kött till sina barn (eller till sig själv)?

Jag hoppas att mina barn växer upp och inte är blir så jäkla rädd och provocerad av allt som är nytt eller annorlunda.

(och jo, mina barn äter kött)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar