fredag 15 mars 2013

Mönster / beskrivning: virkad slouchy mössa

Här kommer den för dig Petra!


Jag virkade med strlk 3,5 och ett ganska tjockt garn.

Går att variera i all oändlighet, bredare mudd, mera häng, annat mönster..





Börja med "mudden":
1. Virka 11 luftmaskor (lm), eller fler om man vill ha en bredare mudd.
2. Virka en halvstolpe (hs) i tredje lm från kroken, och hs i resterande 8 halvstolpar (tot. 9). Virka 2 lm och vänd.
3. Virka 9 hs, men virka i bakre maskbågen. Virka 2 lm, vänd.

4. Upprepa varv 2 tills mudden blivit tillräckligt lång
för att passa runt ditt huvud. Ska vara tajt men inte obekvämt!

Kom ihåg att på samtliga rader enbart virka i bakre maskbågen!









så ser min färdiga mudd ut!

Sy sedan ihop den till ett band.

jag lämnade en rejäl lång garnbit i slutet för att kunna sy fast mudden till mössan.








Virka Mössan:

1. Virka tillräckligt många lm att passa runt huvudet, ska vara ordentligt löst (för mitt huvud och med detta garn blev det cirka 100 lm.). Allt beror smak. Jag ville inte ha den superlös utan gillar någon slags form trots slouchyness!

2. jag tycker att det är lättast att sedan virka ett varv med hs innan man virkar ihop till en cirkel (jag lyckas alltid vrida lm-kedjan annars och det blir fult!)! Så, virka ett varv hs och använd sedan garnbiten från starten att sy ihop till en cirkel.

3. Virka 2 lm, fortsätt med hs varvet runt, fäst ihop varvet med en smygmaska till lm (nr 2) i starten av varvet.

4. Upprepa varv 3.
5. för att göra detta mönster, börja med 2 lm, virka sedan hs, fast vrid hela virkningen mot dig och virka på avigsidan (för att framhäva en "virkfläta"). Eller kan man virka i bakre maskbågen för en annan effekt (så gjorde jag på den svarta slouchy mössan).

6. Varv med vanliga hs
7. Varv med vanliga hs
8. Varv med mönster (som i varv 5)

Upprepa 6, 7 och 8 länge länge..

Jag ville ha en lite tajtare mössa, så jag minskade så småningom lite här och var, för att få denna form:

Men gillar man en rejäl slouchy så får man virka men samma antal hs genom hela mössan!


Jag upprepade v.6-8 totalt 11 gånger.





Sy ihop toppen av mössan:

1. Vänd mössan ut och in.

2. Nyp ihop center av bak och fram och virka eller sy ihop (--->)



3. Nyp sedan ihop sidorna och sy/virka ihop (som på bilden nedan)













4. Upprepa igen...










5. Tills det blivit som en blomma med 7 blad

6. Sy ihop "bladen" också









7. Vänd mössan rätt håll igen, och tada:










Sy ihop hela mössan:
(går också bra att virka ihop den)

1. Ha mössan rätt håll, lägg mudden utanpå mössan och sy ihop nertill.



 Klar!

Osminkad, men jäklit varm om öronen!

4 kommentarer:

  1. Sjukt snygg också :-) Tack så mycket, darling! Jag postar resultatet till dig (en vacker dag). Kram! /Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nemas problemas gumman! haha, jag förväntar mig att den är klar när jag kommer o hälsar på :)

      Radera
  2. Hrm. Eeh. Du säger väl till lite i förväg? :o Nämenja! Den är garanterat klar då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, nämen man vet aldrig när jag dyker upp! :) kramkram!

      Radera