söndag 30 oktober 2011

kvällsfika

Hej hopp när alla gästerna gått hem, barnen kollapsat i sina sängar, och jag o mannen halvdör i soffan, så inser jag att min favvo-bollar/kakor/nånting står orörda i frysen! Näe, tro vad ni vill, men det var inte med vilja jag glömde! Jag älskar dessa! Ja, jag älskar dessa, men jag delar gärna!

För dem som missat fenomenet Cake balls/ cake pops, ni har faktiskt missat något! Och kanske det bästa med dem, är att de är så galet enkla att göra!!! Originalet kommer från usa (nähä!), titta här för inspiration (klicka t e x på "pop stars" för att få massa rolig inspiration för den som gillar)!





jag gör min enkla, och inte komplicerade på något vis, såhär:
- 175 g Oreos (eller andra kex eller säkert vadsomhelst, inte är det så noga med grammen heller)
- 100 g Philadelphiaost (inte heller här är det noga med vikten)
- 200 g vit eller mörk choklad

Såhär tillverkas dem:
1. Tryck ner kakorna i matberedare (går säkert med stavmixer också), kör tills de blivit till smulor.
2. Tillsätt osten och fortsätt köra en bra stund tills det blivit till en svart härlig gegga
3. Rulla till bollar (eller något liknande), in i frysen någon timme eller så.
4. Smält choklad och täck bollarna med härlig choklad!
(Jag förvarar dem i frysen, då jag gillar dem halvfrusna o kalla! Men annars är kanske kylskåpet bäst?)

Hur enkelt som helst. Och, SERIÖST gott!

4 kommentarer:

  1. Å, mums, ska testa dessa! Vilken inspirerande länk, det finns så fantastiskt mycket goda "baktillbehör" nu!

    Tack för pratstunden igår, det var myysigt!

    Kram!!! // Linda

    SvaraRadera
  2. Tack själv för pratstunden!!
    Japp, dessa är galet goda, och passar utmärkt med en kopp starkt kaffe :)
    (man kan också enkelt smygäta dem ur frysen utan att barnen märker, haha!)
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  3. Men excuuuuse, så där kan du ju inte hålla på att dingla framför ögonen på mig såna götter som jag inte fått smaka på, känner mig lite rånad när jag förstår att de där stod i kylskået. Har sitter jag och tuggar på ett torrt russinkex ju. Saliverar nu.

    Får väl göra själv i helgen då. kram Helena
    ps. skoja bara tur att du inte bjöd på bollarna med eftersom jag ändå stoppade i mig halva tårtan och 48 hallongrottor.

    SvaraRadera
  4. Helena, haha ja vad man inte för att ni damer ska komma tillbaka till förorten?? ;)
    Seriöst. Jag kommer att rulla fram snart.. jag gjorde dubbel sats.. och äter nu själv upp SAMTLIGA bollar eftersom jag är ensamstående denna vecka! Om du kommer hit inom cirka 10 minuter finns det en liten chans att smaka!
    Trevlig fel-ringning idag förresten, jag måste låtit så total-förvirrad! :) KRAM!

    SvaraRadera