tisdag 1 november 2011

skördetider

på Nya Zeeland kan man väl odla vad som helst?

Ja, vilka storslagna planer jag hade innan vi flyttade in i vårt (hyres-) hus!
Mina barn ska minsann Förstå hur saker och ting växer i naturen. Hur potatisblast ser ut, hur en blomma kan bli till en frukt, hur jävulskt stora pumpor kan bli. Att skicka ut barnen att hämta sina egna frukter från trädgården. Ja, så tänkte jag. Ja, jag tänkte till o med att det vore mysigt att ha ett gäng hönor/kycklingar som pickar omkring (gärna på något ekologiskt frö eller så) och värper ägg i stora lass, ja kanske till och med en ullig alpacka så jag kan sticka egna tjocksockor från vårat husdjur

(det är ju så man själv vuxit upp, barfota och naturen ända inpå farstun. Måhända inte så många alpackor, men likväl andra fyrbenta o tvåbenta djur)

ha!

Ta-da! Skåda Vår magnifika trädgård! Efter över ett år i landet har jag lyckats åstadkomma en samling av totalt 5 krukor bestående av:
- Gräslök
- Mint av något slag
- Rosmarin
- Basilika
- Någon slags murgröna som stora M tog med sig en kvist hem från förskolan, vi tryckte ner i en kruka där något annat dött, och den måste ha slagit rot på ren tur!

                        (och om någon skulle flytta om krukorna så är det inte längre garanterat att jag känner igen innehållet)

Ibland känner jag fortfarande att jag borde utöka trädgården. 
Det slutar vanligtvis med att jag går in o dricker kaffe. Eller tar fram en vattenfast penna och ritar på lite stenar istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar