söndag 25 september 2011

sticka min sommar

Jag har stickat två gånger tidigare i mitt liv. Den första gången var högstadiets syslöjd, och den andra gången var när jag väntade dotter nr 1 (och tänkte göra en babyfilt som blev cirka halvklar). Så när jag förra veckan fick ärva en stick-korg full med nålar i alla former och storlekar samt garner (typ 15 garner, samtliga i gammelrosa -ödets ironi?) av en underbar gammal dam, så kändes det som att tiden var kommen för Stick Försök nr 3.

Under min semestervecka i norr tog jag tag i projektet. Utrustad med lära-dig-sticka böcker så började jag lägga upp maskor. Mina fingrar blev stela, fastnade i konstiga positioner, jag kände mig som en flodhäst på högklackat och tänkte missnöjt att alla som kan sticka måste vara freaks med minst 17 fingrar.

Men tillslut hände det, idag blev mitt första (eller ja, egentligen 3e) projekt färdigt!
En mössa till lilla M!

gammelrosa så det räcker å blir över..

Jag är helt övertygad om att vad än jag stickade i högstadiet var mer komplicerat än detta.
Lilla M var dock glad över sin nya mössa. 


fördel med en rosa mössa: att vi kanske slipper frågan "oh how old  is your  little boy?"

För övrigt ändrade vi till sommartid idag! Vad är väl mer passande än att sticka en varm mössa? eh?
(måste sluta tänka i svenska årstider!)

1 kommentar: