fredag 30 september 2011

mjölkpolitiken

Jag kan inte låta bli att bli engagerad när jag läser om amning.
Jag läser nu i DN att rekommendationerna ska ändras, att bebisar ska få smakportioner redan vid 4 månaders ålder och att "Anledningen till ändringen är att de gamla råden ändå inte följs och att man vet att amningen minskar." (http://www.dn.se/nyheter/sverige/andrade-rekommendationer-om-amning)

Men. Vänta. Är det bara jag som tycker att detta låter bakvänt?
Om man vet att amningen minskar, ska man då inte istället försöka uppmuntra mammor att amma mer istället för mindre? Tänk, jag som trott att rekommendationer var till för Barnets bästa!

Den som är intresserad av mera skumheter kan också läsa denna korta historia på DN, som hävdar att landets sjuksköterskor ger fel råd om amning (http://www.dn.se/nyheter/sverige/fel-rad-om-amning). Detta är ju felaktigt refererat till gällande rekommendationer.

Vad är detta? Har vi mystiskt förflyttat oss tillbaka till 70-talet informationsnivå igen? 
Eller har Nestlé köpt hela Livsmedelsverket?

Okej, med risk för att låta som en seriöst rabiat amnings-tant, men en otroligt bra författarinna inom ämnet är G.Palmer, som skrivit både The politics of breastfeeding -when breast are bad for business, och Complementary Feeding: Nutrition, Culture and Politics.

För vi kan tydligen få säga högt och tydligt att socker är farligt utan att kränka samhällets överviktiga, men inte får vi nämna vilka vetenskapligt bevisade risker det innebär att inte amma sitt barn utan att kränka all världens mammor. (och Ja, Självklart förstår man att det finns kvinnor som av olika anledningar inte kan amma, men då är det en helt annan situation då det fria valet saknas)

Missförstå mig ej, jag säger inte att vi ska skuldbelägga mammor som inte ammar! Jag tycker dock att det är värt att ifrågasätta ifall vårdpersonal och politiker ger information och beslut som motarbetar allt det som vetenskapen bevisat är så positivt med amning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar