fredag 23 december 2011

Roadtrip del 3

Eftersom jag äääälskar grottor så ville jag absolut besöka Waitomo.
Det är en liten plats ett par timmars bilresa söder om Auckland, i ett otroligt bördigt och vackert område, och som råkar innehålla över 300 kalkstensgrottor i varierande storlekar!

Det är något magiskt med grottor...


Spänningen byggs upp redan på promenaden genom tät vegetation, och man kan bara föreställa sig hur spännande det skulle vara att få vara med att utforska grottorna på 1800-talet när de upptäcktes.

Det var underbart att ha mormor och morfar med, så vi kan gå i omgångar och inte behöva ta med oss en 1,5-åring in i grottorna! 

Även om det inte var som i Laos, där det fanns enorma kalkstensgrottor som inte alls var lika utforskade, och vår "guide" fick oss att gå vilse i det djupa mörkret.. men det är en annan historia! 


Här var grottorna fulla av gångvägar och trappor, och till och med lampor på vissa ställen!


Stora M tyckte det var tok-spännande (kanske hade något att göra med att jag råkade nämna att hennes favorit-djur, drakar, bor i grottor..)

Men nu till lite galna kalk-stenar.. formade under miljontals år till underbart vackra konstverk:







Helt magiskt! 

En grotta var full av tusentals lysmaskar, och vi fick åka båt i en undervattenssjö i grottans kolsvarta mörker och maskarna lyste som stjärnhimmel ovanför oss! Det var galet häftigt, men man fick såklart inte ta några kort! 

Från grottorna i norr har vi åkt söderut via Wanganui, där jag träffade en fin vän från Wellington som tog mig med ut på lite vin på kvällen och jag fick njuta av en barnfri kväll! 
Nu är vi tillbaka till Wellington, och är redo för ett varmt och somrigt julfirande innan vi åter packar upp bilen och drar till södra ön!



6 kommentarer:

  1. Hmmm skrev en kommentar men den försvann visst??!! Hur som vackra bilder, från ett vackert ställe- kommer ihåg att jag tyckte om Waitomo och jag och Per slänger ett extra mynt i grisen och drömmer om att komma och hälsa på en vacker dag!!/ Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Underbart! Tack för att du delade med dig!
    Kram, Petra

    SvaraRadera
  3. Så vackert, och så härligt ni verkar ha haft! Kramen! // Linda

    SvaraRadera
  4. Sofia: hihi, bra att ni matar grisen!!! :) Förstår att det måste ha kliat i fingrarna i Waitomo (eller det kanske var innan du började klättra?)!! längtar tills ni kan komma hit också! KRAM!

    Petra: Men tack själv för att du läser och skriver en kommentar! Kram!!

    Linda: Japp, det var riktigt skoj!!! ska bli spännande på nästa (långa) resa! :) kram!

    SvaraRadera
  5. hihi, kan inte låta bli att tänka på våran upptäckarfärd till skallebergsgrottorna i Gideå! ;-) Liiiite skillnad dock mot för de grottor ni besökt nu (fantastiskt häftigt!!) men vi hade ju riktigt spännande, med trasiga trappsteg (obefintliga fläckvis) och läskiga spindlar! ;-p

    SvaraRadera
  6. Kickan: ja jag tänkte på det också!!! Gideå grottorna är ju mycket mera spännande, då man inte riktigt vet vad som händer, om man ska komma ut levande, om spindlarna ska äta upp en.. huuh.. jag minns paniken när vi skulle klättra uppför den där typ 20 meter höga införslutna stegen (utan trappsteg) och den äckliga spindeln kom.. huuh! Vi får kanske prova igen till sommaren? ;)

    SvaraRadera